miércoles, 3 de junio de 2020

SPAIN AS AN EU MEMBER. Lockdown activities: Task3 week11

SPAIN AS EU MEMBER. Task3 Week11


Wednesday 3rd of June 2020
(until Friday 5th June at 24:00h)


At the beginning of this project, we read about the European Unión (EU). Today we are going to see the role of Spain as a member of the EU. How we managed to join the union and also why it is so important for us to be in.



Read and listen on pages 80, 81, and 82 (including the blue box Lifestyle) of your TB.



Watch the audiovisual resources at Aula Virtual Santillana related to this topic:

·       The Euro.

·       The Eurozone.

·       Spain and the EU



*Set the dates of these pages on your Timeline pointing the dates in a special mark (for example with a star to distinguish this dates from those you already have on you Timeline) and answer one of the following special questions*:



How much do you think the vaccine for coronavirus can cost?



·       In Euros:

·       In pesetas:



How your family felt about the change from pesetas to euros? (Ask your parents or grandparents. If you want you can record the answers with your favourite device, either mobile, tablet or computer and tell them that is for a radio program).



EXTRA: Exercise 9 on page 39 AB.



You see…? Together we are building history!!


____________________________________________________



Tarea 3 Semana 11

Miércoles 3 de junio de 2020

(Hasta el Viernes 5 de junio a las 23:59h)



ESPAÑA COMO MIEMBRO DE LA UE



Al comienzo de este proyecto leímos sobre la Unión Europea (UE). Hoy vamos a ver el papel de España como miembro de la UE: cómo hicimos para entrar en la Unión y porqué es tan importante pertenecer a ella.





Lee y escucha las páginas 80, 81 y 82 de tu libro (incluyendo el cuadro azul “Lifestyle”).



Ve los recursos de Aula Virtual Santillana sobre este tema:

·       The Euro.

·       The Eurozone.

·       Spain and the EU





*Coloca las fechas que aparecen en estas páginas en tu línea del tiempo (marcándolas con una señal especial, por ejemplo una estrella o asterisco, para distinguirla de otros sucesos importantes de nuestra historia) y contesta a una de las siguientes preguntas especiales*:





1.  ¿Cuánto crees que costará conseguir la vacuna del coronavirus?

En Euros:

En pesetas:



2.  ¿Cómo se sintió tu familia con el cambio de pesetas a euros? (Pregunta a tus padres o abuelos. Si quieres puedes grabar la respuesta en tu dispositivo favorito, móvil, Tablet u ordenador, y decirle que es para un programa de radio que vamos a hacer).



¡ ¿Ves como juntos seguimos construyendo la historia?!

martes, 2 de junio de 2020

SEPARATION OF POWERS IN SPAIN. Lockdown activities: Task2 Week11






SEPARATION OF POWERS IN SPAIN. Task2 Week11
Tuesday 2nd of June 2020
(until Friday 5th  June at 24:00h)




IMPORTANT NOTE: If you have completed the challenge for the 1st part of the magic key, you can avoid doing this task.



Since our Constitution was approved Spain has separation of powers. We have talked about this many times in class, so this task is a review of what we studied previously. The Head of State is the King and the real power of the country is in people's hands throw their vote.


Read and listen to pages 75 and 76 of your TB.


*Copy and complete the diagram on page 41 (ex.14) of you AB by looking at the diagrams on pages 75 and 76 of you TB* (mind that members of each branch are on page 75 and functions on page 76). NOTE: You can also do it like our Mind Maps way.




-------------------------------------------------------------------------------------

 SEPARACIÓN DE PODERES EN ESPAÑA.  


Tarea2 Semana11

Martes 2 de junio de 2020

(entrega hasta el viernes 5 de junio a las 24:00h)



NOTA IMPORTANTE: Si has conseguido el reto de la primera parte de la llave mágica, puedes no hacer esta tarea.


Lee y escucha las páginas 75 y 76 de tu Libro de Texto.


*Copia y completa el diagrama de la página 41 (ejercicio 14) del AB mirando los diagramas de las páginas 75 y 76 * (piensa que los miembros de cada rama de poder están en la página 75 y las funciones en la página 76). Nota: También lo puedes hacer en la forma de nuestros Mind Maps.




lunes, 1 de junio de 2020

SPAIN IN DEMOCRACY. Lockdown activities: Task1 Week11


SPAIN IN DEMOCRACY. Task1 Week11
Monday 1st  of June 2020
(until Friday 5th June at 24:00h)




Fortunately, in 1975 the dictatorship came to an end with the death of Franco on the 20th of November. Then, Juan Carlos I (grandson of Alfonso XIII), became king of Spain, and he promoted many changes to bring our country to be a Democracy.



In the beginning, things were not so easy since many people who were prosecuted during the dictatorship wanted revenge, and those who wanted the dictatorship did not want any change. They all finally came to the agreement that the relationships should be reconstructed in order to put Spain on the track of the more developed countries. This period was named THE TRANSITION.



Later our current constitution, CONSTITUTION OF 1978, was approved and since then Spain is a democratic country with a parliamentary monarchy.



Read and listen to pages 64,65 and 66 of your TB.



Watch the audiovisual resources at Aula Virtual Santillana related to this topic:

·       Transition and democracy.

·       The Constitution of 1978.



*Make a list of events and dates that appear on those pages and

set those events on your Timeline for XX and XXI centuries and do the following exercises*



Page 30 exercise 8 and 9 (AB).







EXTRA point: Choose one of the following:

1.   Do the “Be a historian!” box on page 64.

2.   Do exercises 10 on page 31 and 11 on page 32 of your AB





 -----------------------------------------------------------------------------------------

ESPAÑA EN DEMOCRACIA

Tarea1 Semana11

Lunes 1 de junio de 2020

(entrega hasta el viernes 5 de junio a las 24:00h)


Afortunadamente en 1975 la dictadura terminó con la muerte del Franco el 20 de noviembre. Entonces Juan Carlos I (nieto de Alfonso XIII) se convirtió en Rey de España y promovió muchos cambios para llevar a nuestro país a ser una Democracia.


Al principio las cosas no fueron nada fáciles, pues mucha gente que fue perseguida en la dictadura quería que se hiciese justicia (que es lo que hoy se ha llamado Memoria Histórica y se conmemora el 14 de junio) y otros que estaban a favor de Franco no querían que nada cambiase. Finalmente todos llegaron al acuerdo de había que reconstruir las relaciones para llevar a España al camino de los países más desarrollados. Este periodo se conoce como LA TRANSICIÓN y todos hicieron un gran esfuerzo para conseguir la concordia.

Después nuestra actual constitución fue aprobada, CONSTITUCIÓN DE 1978, y desde entonces España es un país democrático con un una monarquía parlamentaria.


Lee y escucha las páginas 64, 65 y 66 de tu libro de texto.


Revisa los recursos audiovisuales del Aula Virtual Santillana relacionados con este tema:

  • ·       Transition and democracy.
  • ·       The Constitution of 1978.

*Haz un listado de las fechas que aparecen en esas páginas y coloca esos sucesos en tu línea del tiempo de los siglos XX y XXI, y realiza los siguientes ejercicios *

Página 30 ejercicios 8 y 9 (AB)



EXTRA elige uno de los siguientes:



1.   Do the “Be a historian!” box on page 64.

2.   Ejercicios 9 páginas 30 y 11 de la página 32 de AB